September 2018
01.09.2018 -
31.12.2019

Corner College Nomadic
Corner College Collective
 

Saturday, 18.06.2016
15:00h

 

2016 / 201606 / The Artist as The Curator as The Artist
The Artist as The Curator as The Artist
(The Art of Curating or How about a Paracuratorial Turn?)
Saman Anabel Sarabi
Alex Wissel

Saman Anabel Sarabi, Alex Wissel
 

[English see below]

Corner College führt seine Veranstaltungsreihe The Artist as The Curator as The Artist (The Art of Curating or How about a Paracuratorial Turn?) fort.

In der dritten Veranstaltung lädt Corner College die Künstler_innen Saman Anabel Sarabi und Alex Wissel ein, ihre kuratorische Praktiken vorzustellen und untereinander und mit dem Publikum zu diskutieren.


Left: WORMS Künstler_innengruppe, Worms 3008: timetravel to an un-named park, 2015. Photo: Tim Zulauf. Right: Jan Bonny and Alex Wissel, Rheingold. Filmstill.



Das kuratorische Konzept der Veranstaltungsreihe von Dimitrina Sevova in Zusammenarbeit mit Alan Roth (auf Englisch): http://materials.corner-college.com/2016/201602/201502-the-artist-as-the-curator-new-series.html




[Deutscher Text siehe oben]

Corner College is continuing its series of events The Artist as The Curator as The Artist (The Art of Curating or How about a Paracuratorial Turn?).

In the third event, artists Saman Anabel Sarabi and Alex Wissel are invited to present their curatorial practices and discuss them between themselves and with the audience.



15:00h Picnic and discourse: Saman Anabel Sarabi, in collaboration with Stefan Wegmüller, and Alex Wissel will present their work through presentations, card games and an informal reading of their shared letters
18:00h Discussion between the artist-curators and the audience, moderated by Dimitrina Sevova
20:00h Screening of Alex Wissel's movie Single (Regie: Jan Bonny und Alex Wissel)

Copies of the artist-curators' collected material with and around their 'letters' will be available in the space.



Saman Anabel Sarabi

Mein Name ist Josephine. Ich bin Sängerin und komme aus einer Kurzgeschichte, in der ich mich nicht mehr wohlgefühlt habe und deswegen aus dem Buch heraus in andere Bücher, Situationen, Gespräche, Zustände, Wälder, Städte, Parks und Konstellationen reise. Dort, wo ich jetzt bin ragen hohe lauschige Bäume in die Höhe, zwei grosse Wiesenabschnitte werden abwechselnd durch labyrinthische Pflastersteinwege und dichte Böschungen miteinander verknüpft - hinter den Bäumen eine vierspurige Strasse und eine grosse Kreuzung, auf der gegenüberliegenden Seite riesige Villen.
Ich halte mich seit einiger Zeit hier auf und habe bemerkt, die Menschen hier teilen ihre Zeit extrem akkurat ein und leben darin als wäre es anders nicht möglich: es gibt Sekunden, Minuten, Stunden, Monate, Jahre, Holozäne und Antropozäne. (...) An den Wegrändern und Wiesenabschnitten entlang laufend, habe ich die Douglasie getroffen. Hier treffen wir uns nun regelmässig zum Schreiben, Sprechen und Lesen mit dem Nashorn aus dem Naturhistorischen Museum Bern, einem Fragebogen von Almut Rembges, der verirrten Seele von Vivienne von Wattenwyl, Marthe Gosteli’s Burgermedaille und durchforsten die unzähligen Dokumente des Stadtplanungsamts Berns, ein paar Ausgaben der Lehrerinnenzeitschrift aus der Gostellistiftung sowie das Buch von Katrin Rieder 'Netzwerke des Konservatismus, Berner Burgergemeinde und Patriziat im 19. und 20. Jahrhundert' ... Lucie Kolb schreibt mit...


(aus: Worms 3008: timetravel to an un-named park with Josephine-Joseph the singer-mouse, a carrier bag full of resurrected l's and nd's, powerfull plants, turning subjects, historical papers and future ghosts, individuals and collectives - all needy for connection, they seem to have an urgent feeling for front politics but without the vanguard party and the free market feminists)

Eine Zeitreise am 19. Juni 2016 führt uns in Corner College in Zürich...



Alex Wissel

Kunst ist keine Pfeiffe

Wer bin ich? Wer sind wir? Wer spielt uns und wen spielen wir?

The moment where representation turns into participation is my main interest and I´m trying to reach it by thinking and working about marketing, appropriation and display decisions. My work has a lot to do with theater in everyday life and how architecture, social roles and a specific atmosphere can be used to influence people habits.


Single
Regie: Jan Bonny und Alex Wissel. Mit Alex Wissel, 70 min, D 2015

„Single“ spielt sowohl auf den Beziehungs-Status des jungen Künstlers Alex Wissels, der sich im gleichnamigen Film selbst spielt, als auch auf den von ihm gegründeten Single Club an. Nachdem seine Freundin ihn verlässt, sucht Wissel in der Rolle des Nachtclubbetreibers neue Bestätigung. In den Kellerräumen des albanischen Lokals “Bistro Agi” unweit des Düsseldorfer Hauptbahnhofs findet er den geeigneten Ort. Von Juni 2011 bis Juni 2012 inszenierten Künstlerinnen hier experimentelle Parties und Performances, die sich unter Mitwirkung des Publikums entfalteten. Dank der völligen Verausgabung aller Beteiligten wurde der Raum dafür ein jedes Mal neu gestaltet. Viele nutzten die Veranstaltungen für die Gründung von Kunst- und Musikprojekten. So gesehen war der Club eine einzigartige Bühne für das Erproben unterschiedlicher Formate und Katalysator für neue Bands und Kollektive.

Der Film Single, von Alex Wissel und Jan Bonny, handelt einerseits von der kurzen Ära des Clubs, der als alternatives Modell von öffentlichem Raum und partizipativer „Sozialskulptur” konzipiert war. Andererseits erzählt er die fiktive Geschichte eines jungen Mannes, der die permanente Selbst-Inszenierung irgendwann nicht mehr von der Realität unterscheiden kann. Der Film kann auch als Fortführung des Ortes mit anderen Mitteln gesehen werden.

Mit u.a. Lars Eidinger, Rita McBride, Peter Doig, Agipet Iljazi, Hans-Jürgen Hafner, Magdalena Kita und Sibel Kekilli.


“Single” refers both to the relationship status of the young artist Alex Wissel, who plays himself in the eponymous movie, as well to the “Single Club” founded by him. After his girlfriend left him, Wissel seeks new recognition in the role of a nightlife impresario. In the basement of the Albanian gambling bar “Bistro Agi” near Dusseldorf’s main train station he finds a suitable place. From June 2011 to June 2012, artists, with the participation of the audience, throw experimental parties and performances. Thanks to the commitment of everybody involved, to the point of exhaustion, on every club night the basement had a completely new look. The events were used by many to form new art collaborations and music projects. From this perspective, the club was a unique stage for experiments in new formats and a catalyst for new bands and collectives.

The movie Single by Alex Wissel and Jan Bonny is partly about the short era of the club, which was conceived as an alternative model of public space and a participative social sculpture. Partly it is the fictive story of a young man who loses contact with reality due to permanent self-staging. One could also see the movie as the continuation of the place by other means.

With, among others, Lars Eidinger, Rita McBride, Peter Doig, Agipet Iljazi, Hans-Jürgen Hafner, Magdalena Kita and Sibel Kekilli.




Curatorial concept of the series of events by Dimitrina Sevova in collaboration with Alan Roth: http://materials.corner-college.com/2016/201602/201502-the-artist-as-the-curator-new-series.html

The Artist as The Curator as The Artist (The Art of Curating or How about a Paracuratorial Turn?) is a series of presentation and conversation-driven irregular events critically interrogating the curatorial turn, exhibition-making practices that sometimes go beyond the notion of the exhibition, the practices of curating performed by the artist, and the performative potentialities of the curatorial without a clear programming policy and museological framing. It questions how the political and aesthetic potentiality of the discourse can be made practical, searching for a new vocabulary reflecting on the idea of what an exhibition could be from the point of view of the artists and their current exhibition practices and curatorial endeavors.


We would like to thank the Präsidialdepartement Basel-Stadt, Kulturabteilung for their supporting the participation of Künstler_innengruppe WORMS / Saman Anabel Sarabi and Stefan Wegmüller in this event, and in the ongoing exhibition, New Buenos Aires.


Posted by Corner College Collective